De eerste drie wedstrijden dit jaar waren een prooi voor Mercedes. In achtereenvolgens Australië (Nico Rosberg), Maleisië (Lewis Hamilton) en Bahrein (weer Hamilton) werd de beker mee naar Duitsland, de thuisbasis van Mercedes, genomen. De laatste keer dat een constructeur de eerste drie races won was in 2006. Toen won het Mild Seven Renault team in Bahrein (Fernando Alonso), Maleisië (Giancarlo Fisichella) en Australië (weer Alonso). Alonso werd in dat jaar wereldkampioen.
Hoewel Hamilton de onderlinge head2head met Rosberg leidt -2-1- staat Rosberg nog altijd bovenaan in de wk-stand. Rosberg heeft 61 punten en Hamilton, door zijn uitvallen in Australië, heeft 50 punten verzameld. Desondanks is het alles behalve zeker dat Rosberg de teamstrijd nu al heeft gewonnen. De Duitser mag dan het paradepaardje van het team zijn, de Brit voelt zich nog altijd nummer één van het team.
De rest
Achter het Mercedes duo zijn het de Force India rijders, die ook door Mercedesmotoren worden aangedreven, die de beste indruk maken. Nico Hülkenberg en Sergio Perez zijn op dit moment de enigen die zich uitdager mogen noemen hoewel de Duitser en de Mexicaan nu al op gepaste afstand staan. In Shanghai maken zij een kleine kans om de verrassingen van de dag te worden.
Voor Daniël Ricciardo ziet zijn eerste seizoen bij een topteam, Red Bull Racing, er na drie races al behoorlijk mislukt uit. Zijn mooie tweede plaats in de openingsrace in zijn thuisland Australië is hem definitief afgenomen vanwege te hoog brandstofverbruik. De tweede en derde race ging hij ten onder door straffen vanwege roekeloos gedrag. De GP China moet hem eindelijk eens voorspoed gaan brengen is de mening van zowel coureur als team.
Schermutselingen
Buiten het circuit om gebeurt ook genoeg. Zo verlaat iemand de Formule 1 en treedt er ook iemand toe. Stefano Dominicali is degene die vertrekt uit de koningsklasse. De teambaas van Scuderia Ferrari heeft zijn conclusies getrokken na de magere jaren. Nu 2014 ook weer niet de start kende die de Italianen wensten is Dominicali teruggetreden. Zijn opvolger is Marco Mattiaci, die de afgelopen jaren Ferrari in Noord-Amerika leidde. De grote baas, Luca de Montezemelo gaat hem ondersteunen.
Het nieuwe gezicht in de Formule 1 zal niet direct zichtbaar zijn. Gene Haas, van Amerikaans topteam Haas Racing, heeft de licentie om in de koningsklasse uit te komen binnen. Haas is één van de twee teams die aan het startveld worden toegevoegd. Het duurt echter nog even voor de Amerikanen daadwerkelijk met een bolide komen. Vanaf 2015 zijn ze welkom maar Haas richt zich op 2016.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten