De belangrijkst zaak die de volger moet onthouden: Het WTCC wordt dit jaar in twee kampioenschappen beslecht. Het pak aan nieuwe regels rondom aerodynamica, banden en motoren kon niet door alle teams worden nageleefd. De bolides zijn daarom een complete make-over ondergaan. Breder, langer, scherper. De privé-teams kregen dispensatie, BMW en Seat weigerden nieuwe auto's te ontwerpen, voor hen werd de TC2 opgericht. De fabrieksteams vechten het voorhoedegevecht uit. De TC1 klasse herbergt aan het eind van het seizoen de wereldkampioen.
Citroën
De franse fabrikant Citroën is de nieuwe grootmacht in het WTCC. De fabrikant maakt zijn debuut in de touringcarklasse. Het team komt direct sterk voor de dag met regerend WTCC-kampioen Yvan Müller en negenvoudig WRC-wereldkampioen Sebastien Loeb en de Argentijn Jose Maria Lopez, die vorig jaar debuteerde in het WTCC. Het drietal heeft beperkte concurrentie van Ma Qing Hua, de Chinees zal een aantal races voor Citroën rijden.
Tom Coronel
Ook Tom Coronel is één van de zestien TC1-coureurs. Coronel rijdt dit jaar voor ROAR Motorsport. Chevrolet is de fabrikant die de bolides levert aan ROAR Motorsport. Naast Coronel komt ook de Brit Tom Chilton voor het Italiaanse team uit. Coronel heeft inmiddels bijna 25 jaar race ervaring. Dit jaar viert hij een jubileum in het WTCC want dit is zijn tiende seizoen.
Kalender
De Touringcar klasse kent stelt ieder jaar een spectaculaire kalender samen. Al is het alleen al vanwege de exotische bestemmingen als Marrakech (Marokko, de openingsrace), Macau (De tweede Chinese race op de kalender) en Sonoma Valley (Verenigde Staten). Ook klassieke circuits als de Hongaarse Hungaroring, de Oostenrijkse Salzburgring en het Belgische Spa-Francochamps worden aan gedaan. Tot slot is ook het WTCCC niet Hermann Tilke vrij, de Moscow Speedway in Rusland is ontworpen door de Duitser.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten