Vandaag werd bekend dat Azerbeidzjan zijn eigen Formule 1 wedstrijd krijgt. Volgend jaar vervangt de Grand Prix van Bakoe die van Yeongam. De eenheidsworstencircuits die de laatste jaren in allerlei landen zijn neergelegd maken langzaam maar zeker plaats voor een nieuwe trend.
Bernie Ecclestone gaf het vandaag zelf eerlijk toe, de nieuwe circuits zijn eigenlijk best wel een dooie boel. Niet alleen in Yeongam, Zuid-Korea maar ook in Austin, Amerika en in Shanghai en Bahrein en eigenlijk overal waar bondsarchitect Hermann Tilke zijn gang mocht gaan.
De laatste jaren komt er gelukkig een nieuwe trend overwaaien uit Amerika. Waar na de grote oorlog in het Indycarwereldje de traditionele ovalen werden aangevuld met een reeks aan straatcircuits. Zien we ook in de koningsklasse van de racesport het aantal races op openbare wegen toenemen.
Sinds mensenheugenis staan Spa-Francorchamps en Monaco al op de kalender. Spa is gedeeltelijk en Monaco zelfs geheel op de openbare weg. De laatste paar seizoenen kwam daar al Marina Bay in Singapore bij en dit jaar gaan we voor het eerst in Sochi op de straten strijden om wie de snelste coureur van Rusland is. Ook in Rusland is de Tilke van Moskou ingeruild voor een straatrace dus.
Met de race in Bakoe erbij is de verdeling in 2016 tussen straatcircuits en gesloten circuits inmiddels 60-40. Een goede stap vooruit op weg naar meer spanning. Want dat is natuurlijk het enige echte aspect van belang. Wetende dat onder andere gesprekken over Peking en Las Vegas gaande zijn kan die verdeling wel eens heel snel totaal doorslaan naar de openbare weg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten