Markus Winkelhock is als Duitser voor eeuwig verbonden aan de Nederlandse racegeschiedenis. Hij bracht namelijk het Nederlandse Spyker ooit voor het eerst, en tevens voor het laatst, aan de leiding van een Formule 1 race. Best bijzonder als je bedenkt dat Spyker F1 maar één jaar actief was in de koningsklasse en Winkelhock maar één race voor de oranjeploeg reed en die zelfs geeneens volbracht.
Achtergrond
Spyker stapte in de Formule 1 met grote plannen, waar Winkelhock overigens totaal niet in voorkwam, een Nederlandse constructeur met op termijn twee Nederlandse rijders in felle oranje bolides. Al snel bleek alles anders te lopen. Spyker, met Christijan Albers en de Duitser Adrian Sutil, kwam nauwelijks vooruit en een dertiende plaats na tien races was het maximale resultaat.
Tot overmaat van ramp besloot Christijan Albers dat de band tussen hem en het team niet bevredigend was en stond zijn stoeltje af aan die andere Duitser in het team, reserverijder Winkelhock. Winkelhock kwam uit een echte racefamilie, vader Manfred was formule 1 coureur geweest en stierf in het harnas tijdens een lange afstandsrace in Canada toen Markus vijf jaar oud was. Ook ooms Joachim en Thomas waren rap in de auto.
Dat Winkelhock het talent in de genen had zitten bleek uit zijn inzicht. Zijn eerste optreden in de Formule 1 vond plaats op een regenachtige zondag 22 juli 2007 in zijn thuisland. Op de Nürnbergring. Op het moment dat de rijders de formatieronde rijden trekt de hemel rapdicht met asgrijze regenwolken. Winkelhock, toch al achteraan in de startopstelling, besluit de pits in te duiken en zijn Spyker van regenbanden te voorzien. De rest van de coureurs verklaart de debutant voor gek. Als de stoplichten op groen gaan start niet alleen de race maar ook de hoosbui, zes coureurs vliegen uit de race op hun glibberige slicks. En Winkelhock? Die stuurt zijn auto naar de eerste plaats. Van waar hij ook na de herstart in verband met de regen mag beginnen.
Winkelhock houdt het niet lang uit op plek één als het wegdek opdroogt. Na dertien ronden is het helemaal over, problemen met de hydrauliek dwingen hem tot opgave. Omdat Spyker Sakon Yamamoto aantrekt keert Winkelhock na die dertien ronden nooit meer terug in het kampioenschap.
WRX Finland
Volgend weekend staat Winkelhock voor een nieuw debuut, in het World RX Championship. Niet dat Winkelhock zeven jaar lang uit de buurt van de racesport bleef, hij werd immers wereldkampioen in de GT1-klasse. Verwonderlijk is het wel, Winkelhock die opduikt in de wereldtop na jaren van relatieve anonimiteit.
Het WRX-kampioenschap heeft een onverklaarbare aantrekkingskracht op coureurs momenteel. De 34-jarige Duitser werd voorgegaan door Nelson Piquet Jr., Jacques Villeneuve, Petter Solberg en Matthias Ekström. Vele van hen verdwenen na één race weer van het toneel. Net als Winkelhock. Niemand van hen stal de show. Anders dan Winkelhock.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten