Het zal moeilijk worden voor de coureurs om de spanning die de race in Montreal twee weken geleden bracht te evenaren. De wedstrijd eindigde letterlijk met een knal. Smaakmaker Felipe Massa (Williams) deed een uiterste poging om Sergio Perez (Force India) te passeren in de laatste ronden, Perez gooide de deur iets te enthousiast dicht en de brokstukken vlogen door de lucht.
Dat er in de laatste ronden nog gevochten werd om de podiumplekken had alles te maken met een zeldzaam moment van zwakte bij Mercedes GP. De Duitsers hadden tot op heden het seizoen volledig in handen, alle races werden door het rijders duo Lewis Hamilton en Nico Rosberg met overmacht over de streep getrokken. Ook in Montreal leek het duo naar een gemakkelijke overwinning te sturen. Maar ineens waren daar technische problemen, Hamilton viel uit en Rosberg verloor enkele ronden voor het einde het gevecht om de eerste plek en eindigde als tweede achter Daniel Ricciardo (Red Bull). Voor het eerst dit jaar geen juichende Mercedescrew en geen Duits volkslied als afsluiting van een race.
Oostenrijk
Dat de GP Oostenrijk terug is heeft alles te maken met de dominantie van het Red Bull team in de afgelopen jaren. Red Bull, een Oostenrijkse onderneming, zag zijn eigen paradepaardje graag eens thuis zijn kunstje doen. Het vermaarde circuit in Spielberg, dat voorheen Östenreichring en A1-Ring heette, werd gekocht, circuitdokter Hermann Tilke werd erbij gehaald en per heden heeft Oostenrijk weer een plekje in het Formule 1 kampioenschap.
Hoewel het circuit een renovatie heeft ondergaan zijn er geen grote veranderingen aangebracht ten opzichte van de periode 1997-2003, de vorige formule 1 cyclus in Oostenrijk. Het circuit is nog altijd 4,3 kilometer lang en het bochtenwerk is gelijk gebleven.
Kanshebbers
Mercedes GP was ruimschoots te sterk voor de concurrentie tot nu toe. Zelfs op het moment dat de zilvergrijze bolides geen maximaal vermogen meer konden leveren, zoals in Canada gebeurde, konden zij de strijd met de concurrenten aan. Nico Rosberg viel slechts één plaats terug terwijl hij meer dan de helft van de wedstrijd op halve kracht streed.
Ervan uitgaande dat de problemen incidenteel waren gaat Mercedes in Oostenrijk verder met het verzamelen van een puntenrecord. Voor het Oostenrijkse publiek is het echter een fijne gedachte dat hun Red Bulls precies in deze periode weer op oorlogssterkte lijken te komen. Als het nog spannend wordt dit jaar, dan is dat omdat Red Bull de lijn door trekt.
Uit de hoge hoed komen dezelfde namen als in Canada, Felipe Massa en het Force India duo Nico Hulkenberg en Sergio Perez. Perez heeft alleen wel eerst vijf strafplaatsen op de startgrid te overwinnen. Een straf die hij heeft overgehouden aan het Massa-incident.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten