Een blik op de huidige stand in het wereldkampioenschap Formule 1 leert twee dingen. Één: Mercedes is ontzettend dominant bij de contructeurs. Twee: Sauber F1 heeft een heel slecht team. Adrian Sutil en Esteban Gutierrez scoorden tot op heden allebei 0 punten. In de coulissen wacht een Nederlander geduldig op zijn kans, Giedo van der Garde.
De neergang van Sauber F1 is niet opvallend te noemen, het team is al jaren in neergaande lijn. Dat het ineens zo snel ineen zou storten is wel een verrassing. Vorig jaar sprokkelde het team nog 57 WK-punten bij elkaar. Daarbij moet gezegd worden dat het leeuwendeel op conto van de inmiddels vertrokken Nico Hulkenberg kwam (51). Gutierrez had ook in 2013 al veel moeite om het tempo van de races te volgen, aan het einde van het jaar stond hij met een schamele zes punten op plek zestien in het eindklassement.
Dat dat hoge aantal punten ook echt de verdienste van Hulkenberg was blijkt dit seizoen. De Duitser heeft van stoeltje geruild met landgenoot Adrian Sutil. Hulkenberg naar Force India, Sutil naar Sauber. Sutil verzamelde 29 punten bij die Indiase stal in 2013. Nu de rollen omgedraaid zijn is duidelijk hoe de daadwerkelijke verhoudingen liggen, Hulkenberg heeft halverwege 2014 al 63 punten gescoord waar Sutil nog altijd op 0 staat. Hulkenberg heeft er dus al zeven meer, Sutil negenentwintig minder dan na een heel jaar vorig seizoen.
Rijderswissel
Door de seizoenen naast elkaar te leggen blijkt dat de coureurs niet bepaald in goede doen steken. Omdat al langer duidelijk was dat het materiaal ook te wensen over liet is het dus te verklaren waarom Sauber niet in de middenmoot maar in de achterhoed strijdt. Het nieuws van gisteren was daarom des te opvallender. Testrijder bij Sauber is Nederlander Giedo van der Garde. Bij de serie testsessies die op het Britse Silverstone circuit worden gehouden deze week pakte hij een vierde tijd. Met dezelfde bolide als zijn tot op heden falende ploeggenoten, waarvan Adrian Sutil ook op Silverstone was en een dag eerder ook tot plek vier reikte in de tests.
Reden te meer dus om bij het Zwitserse team eens na te denken of het niet tijd wordt om de ondermaats presterende Mexicaan Gutierrez te vervangen voor de vliegende Hollander Van der Garde. Dat Sauber voor een groot deel financieel gesteund wordt door Latijns-Amerikaanse ondernemingen als Claro, Telmex en Jose Cuervo heeft daarin een zeer waarschijnlijke rol.
Identiteitscrisis
Ondertussen begint het water naar de lippen te stijgen. Voor het eerst in de historie staat Sauber onder het Marussia team. De Russische constructeur is één van de vier teams die in 2010 toetraden tot de koningsklasse van de autosport (overigens zijn er nog slechts twee van die vier teams over). Niet eerder behaalde Marussia enig WK-punt en dat het een team met meer dan twintig jaar ervaring aftroeft moet extra steken. Helemaal als je bedenkt dat Sauber ooit zelf debuteerde met een punt in de grand prix van Zuid-Afrika in 1993.
De Zwitsers zitten bovendien in een identiteitscrisis. Waar het sinds de intrede in de sport bekend stond om de instroomkansen die het gaf aan talent als Heinz-Harald Frenzen, Kimi Raikonen en Felipe Massa, is het team nu vooral druk met koketteren met het partnerschap met voetbalclub Chelsea waarvan niemand echt een duidelijk beeld heeft van de toegevoegde waarde. Ook probeert men al enige tijd vrouwelijke coureurs in de formule 1 te krijgen, en had die ook onder contract zoals Simona de Silvestro nu en Monisha Kaltenborn in het verleden, maar bracht Williams vorig weekend Susie Wolff in de baan waardoor ook die strohalm werd misgegrepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten