zaterdag 6 september 2014

Het Hamilton/Rosberg conflict gaat Formule 1 redden

Al twee decennia kampt de Formule 1 met een identiteitscrisis. Waar het officieel om de koningsklasse van de autosport gaat is eigenlijk elke andere klasse al jaren interessanter dan Formule 1. Voorspelbaar raceverloop, dominantie van dynastieën en circuits die allemaal op elkaar lijken, vroeger was alles beter. Gelukkig is de redding nabij.

Heel even gloorde er hoop toen het seizoen op 16 maart in Austalië van start ging. Sebastian Vettel, die met vier wereldtitels op rij de sport had gedomineerd, werd genadeloos over de knie gelegd. Een zucht van verlichting ging door de paddock en in de huiskamers: een nieuw tijdperk brak aan. Twee races later bleek echter dat de volgende overheersing zich aandiende en opnieuw bleek dat het zoveelste boekwerk aan spelregelwijzigingen de sport niet spannender ging maken. Mercedes GP won race na race en was dit niet het geval, zoals in Canada, dan was dit te wijten aan Mercedes zelf, niet aan de sterker wordende concurrentie.

Met de komst van een nieuwe concurrent met grote potentie, Formule E, is de positie van de koningsklasse wankeler dan ooit. Niet alleen klagen de fans over het gebrek aan spanning tijdens de races en de te grote dominantie van één partij (hoewel die partij nog wel eens varieert van jaar tot jaar). Ook de racekalender wordt jaar in, jaar uit minder aantrekkelijk gemaakt. Traditionele stops worden ingewisseld voor de opkomende landen. Bij voorkeur op circuits ontworpen door huisarchitect Hermann Tilke. Het gevolg: alle races lijken op elkaar. Of er nu in Bahrein, Turkije Abu Dhabi of Austin, Texas wordt gereden. Klassiekers als Mangy Cours, Imola en zelfs Monza moeten wijken. En zelfs nieuwkomers moeten alweer plaatsmaken voor nog nieuwere aanmeldingen.

Oorlog op de weg



Het enige wat de fans echt verlangen is een oorlog op het circuit. Coureurs die elkaar tijdens races bestoken met aanvallen en die aan elkaar gewaagd zijn. En net op het moment dat de sport als een nachtkaars lijkt uit te gaan worden de volgers op hun wenken bediend.

Wat al gefluisterd werd voordat de coureurs een maand op het strand konden liggen werd pijnlijk openbaar bij de terugkeer in de bolides. Lewis Hamilton en Nico Rosberg, de dominerende Mercedesmannen, leven op voet van oorlog. Rosberg, het Duitse paradepaardje van de Duitse stal, is tot op heden in het voordeel geweest en dat ergert oud-wereldkampioen Hamilton mateloos. Hamilton kwam ooit de sport binnen als het grootste racetalent dat de wereld ooit had gezien maar na zeven seizoenen staat nog altijd pas één wereldtitel op zijn palmares. Terwijl hij toch echt naar Mercedes overstapte omdat hem de belofte werd gedaan dat het team in staat zo zijn vaker te winnen. En nu het zover is blijkt dat niet hij maar het 'lievelingetje' die eer ten deel valt.

Lees het hele artikel in MyJour hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten