Straatcircuits zijn in opkomst in de autosport en de koningsklasse kan natuurlijk niet achterblijven. Zeker nu de grootste bedreiging voor de formule 1, de elektrische klasse formule E, uitsluitend straatcircuits in het kampioenschap heeft opgenomen. Vernieuwing van de kalender is noodzaak geworden. De traditionele straatparcoursen van Spa-Francorchamps en Monaco zijn daardoor niet langer uniek in hun soort.
Een nieuwe weg
De opkomst van de straatraces is te verklaren uit een samenloop van diverse ontwikkelingen. Allereerst een ontwikkeling in de Formule 1 zelf. Ook grote baas Bernie Ecclestone gaf het eerlijk toe bij de presentatie van de kalender van 2015, op de nieuwe circuits die de laatste jaren hun intrede deden is het eigenlijk een dooie boel. Niet alleen in Yeongam (Zuid-Korea) maar ook in Austin (Amerika) en in Shanghai (China) en Bahrein en eigenlijk overal waar bondsarchitect Hermann Tilke zijn gang mocht gaan. Het publiek loopt niet warm voor de creaties van de Duitser. De circuits zijn niet geschikt voor verrassingen en de bolide met de meeste power slaat gigantische gaten met de concurrentie. De circuits van de Duitser zijn allemaal te betrappen op een gelijke indeling.
Shanghai
Istanbul
Een tweede reden voor de toename van het aantal straatcircuits is de eerder genoemde ontwikkeling in andere raceklassen. Deze nieuwe trend is komen overwaaien uit Amerika. Waar na de grote oorlog in het Indycarwereldje de traditionele ovalen werden aangevuld met een reeks aan straatcircuits. Ook in het Indycar-circus was men wel klaar met week in, week uit meer van hetzelfde. Ook in de klasse van de toekomst, formule E, kiest men voor de straat in plaats van de gesloten circuits. In de elektrische klasse doet men gedroomde locaties als de straten van Londen, Berlijn en Miami aan maar staat men ook aan de start in het mekka van de formule 1: Monaco. Bovendien heeft de formule E zijn eigen Sotsji evenknie. In en om Het Vogelnest, het Olympisch stadion van Peking wordt ook een race georganiseerd. Het is niet vreemd dat Ecclestone en de zijnen een serieuze dreiging in het elektrisch racen zien.
Onderschat tot slot de invloed van Hollywood en Silicon Valley niet. De overdaad aan racegames en Fast and Furious films van het afgelopen decennium heeft het publiek aan het denken gezet. Demonstratie-evenementen als City Racing in Rotterdam en Moskou hebben de wens van de fans om races in de voor hen zo bekende straten van hun steden te zien alleen maar verder versterkt. Strategen in de burelen van het hoofdkantoor van de formule 1-organisatie hebben deze wens van de fans (de straat) en de wens van de organisatoren (financieel aantrekkelijke locaties) verenigd in Sotsji en Bakoe.
Ook dit is een Hermann
Ook in Rusland is de Tilke van Moskou ingeruild voor een straatrace. Toch is de schuld van de saaiheid niet in de schoenen van Tilke te schuiven. De Duitser is immers ook verantwoordelijk voor het huidige circuit van de Russische GP in Sotsji en het straatparcours van Marina Bay in Singapore is ook van zijn hand.
Onlangs werd bekend dat ook Azerbeidzjan zijn eigen Formule 1 wedstrijd krijgt. In 2016 vervangt de Grand Prix van Bakoe die van Yeongam. Ook in de Azerbeidzjaanse hoofdstad gaat gereden worden in de straten. Het zal niet verbazen wie de straten van Bakoe is gaan onderzoeken op het ideale parcours. Hermann Tilke. Is in Sotsji nog sprake van een aangelegd circuit waar buiten de races om wegverkeer op rijdt, in Azerbeidzjan gaan we pas echt de straten in.
Bakoe
Londen, Berlijn en Miami are next?
Sinds het allereerste wereldkampioenschap in de formule 1 staan Spa-Francorchamps en Monaco al op de kalender. Spa is gedeeltelijk en Monaco zelfs geheel op de openbare weg. In recente seizoenen kwam daar al het Marina Bay circuit in Singapore bij en dit jaar gaan de coureurs dus voor het eerst in Sotsji op de straten strijden om de titel snelste coureur van Rusland. Met de race in Bakoe erbij is de verdeling in 2016 tussen straatcircuits en gesloten circuits inmiddels 60-40. Met die aantekening dat in België en Singapore nog geen nieuw contract is getekend.
Met de toename van de straatgevechten in de koningsklasse en met het oog op wat er de komende maanden in Londen, Miami en Berlijn gaat gebeuren is het een interessante tijd voor racefans.
Dit verhaal is een bewerking van een eerder Sportpreview-artikel, geüpdatet met de laatste ontwikkelingen.
[…] hoofd bieden aan vooruitgang Zoals we vorige week al schreven is Bernie Ecclestone met zijn team naarstig op zoek naar nieuwe manieren om zijn levenswerk in ere […]
BeantwoordenVerwijderen