zaterdag 22 november 2014

Abu Dhabi: Een keerpunt in de autosport

Degene die morgen in Abu Dhabi als eerste zijn wiel over de finishlijn drukt tijdens de Grand Prix kan wel eens de laatste winnaar in de Formule 1 'oude stijl' worden. De koningsklasse van de autosport staat op een keerpunt op meerdere gebieden. Te beginnen met de puntentelling.

Hoewel het Yas Marina circuit pas sinds 2009 in gebruik is krijgt het parcours in de oliestaat na zondag, ongeacht de afloop, een permanente plek in de geschiedenisboeken. Voor het eerst in de geschiedenis worden dubbele punten uitgedeeld in de afsluitende race van het seizoen. de regel is aangenomen om de spanning in de hand te werken. Of er echt van enige spanning gesproken kan worden valt echter te bezien. Slechts wanneer Mercedesbaas Toto Wolff besluit dat zijn beide rijders Lewis Hamilton en Nico Rosberg, de laatste twee overgebleven kandidaten voor de titel, het tegen elkaar mogen opnemen mag enige spektakel verwacht worden.

De uitkomst kan wel eens heel belangrijk zijn voor de toekomst van de sport. Hamilton liet al vaker doorschemeren niet helemaal gelukkig te zijn met de status van zijn teamgenoot. De Brit vindt zichzelf namelijk de nummer één van Mercedes GP en wenst ook zo behandeld te worden. Stel dat de teamleiding van Mercedes een vrij gebruikelijke tactiek hanteert: vanaf de start tot de eerste bocht mag er gevochten worden, degene die als eerste bocht één uit komt moet door de nummer twee vanaf dan beschermd worden. In dat geval is Nico Rosberg in het voordeel met zijn pole position in het voordeel.

Mocht het bovenstaande scenario zich aftekenen dan tekent men daarmee ook de ontslagbrief van Hamilton, die het team dan vrijwel zeker de rug toe zal keren. Verder speculeren levert dan op dat na dit seizoen een oud-wereldkampioen, of Hamilton of Fernando Alonso (die zijn plek bij Ferrari kwijtraakte aan Sebastian Vettel), wel eens uit de sport zou kunnen verdwijnen. Ieder een heel contingent vaste fans met zich mee nemend.

Verdere toekomst



Het echte keerpunt zal pas na morgen volgen. De grote baas, Bernie Ecclestone, wil al jaren zijn deelnemersveld dolgraag uitbreiden. Hetzij met het toetreden van het Amerikaanse Haas en het Roemeense Squadra Forza Rossa of met het uitbreiden van twee naar drie rijders van de grote teams.

Ecclestone liet drie jaar geleden ook al vier nieuwe teams toe. Ook toen moest eens stap gezet worden naar een sterker en groter deelnemersveld. Het resultaat na vier jaar: Team USA heeft nooit daadwerkelijk deelgenomen, Team Hispania verdween in 2012 en de teams Caterham en Marussia namen de afgelopen twee races al niet meer deel en lijken na dit seizoen een einde aan de activiteiten maken. Daarnaast sluimeren geruchten over problemen bij Sauber, Force India en zelfs het aloude Renault. De sport is toe aan snelle financiële hervorming voor de races straks een karikatuur op sport worden met duels tussen een zestal coureurs.

Ecclestone is naarstig opzoek naar nieuwe groeimarkten. Niet alleen Abu Dhabi heeft een plek op de kalender gekregen de afgelopen jaren, ook China, Rusland, Bahrein en Singapore mogen jaarlijks een flinke donatie doen in ruil voor een bezoek van het circus van Bernie. In de komende jaren komen daar de opkomende economieën van Mexico en Azerbeidzjan bij en is ook Las Vegas een reële optie.

Het elektrische gevaar



Tot slot is er nog een gevaar van een heel andere orde, die van de duurzaamheid. Dit seizoen is namelijk de nieuwe Formula E klasse begonnen. Een tak van sport die uitsluitend beslecht wordt door elektrische auto's in surrealistische straatdecors als Londen, Peking, Miami en Berlijn.

De klasse staat nu nog in de kinderschoenen maar gezien de trend van de duurzaamheid en de steun van sterke partijen als Virgin-topman Richard Branson en kompanen kan deze klasse wel eens binnen afzienbare tijd een serieuze bedreiging worden. Het grootste verschil tussen '1' en 'E' is het economisch model. Waar de koningsklasse volgens de vrije markt werkt en de rijkste teams dus vaak het beste materiaal hebben is de klasse van de toekomst er één waarin alle bolides gelijk zijn. Niet de auto maar de coureur maakt daarmee het verschil.

De gedachten van vele fans zullen morgen bij oude meesters als Michael Schumacher, Ayrton Senna, Graham Hill, Niki Lauda en James Hunt zijn. Vanaf 2015 kan het wel eens nooit meer hetzelfde zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten