woensdag 28 januari 2015

Sportpreview presenteert: Supercross. Hoe smeriger, hoe geliefder

Foto: velocity635 (Flickr)

Grootheid Ryan Villopoto werd maar één keer genoemd in onze lijst met meest aansprekende sporters van dit millennium. De onbekendheid van die held alhier noodzaakt tot uitbreiding van Sportpreview en daarom verzorgt kenner Bart Wernik vanaf nu verslagen en nabeschouwingen over Supercross, de meest spectaculaire tak van de motorcross. Maar eerst een inleiding. Laat je onderdompelen in een fenomeen dat aan deze kant van de oceaan niet de aandacht krijgt die het verdient.

Bar banging action

Het is waar. De dominantie van genoemde Ryan Villopoto in Supercross was zo groots dat hij vanaf dit jaar maar in Europa moet gaan racen. De concurrentie krijgt dit jaar ook eens een kans en Tony Cairoli krijgt dit jaar ook eens concurrentie. Mooie wisselwerking. Tijdens het Supercross seizoen van 2014 (en 2013, 2012, 2011…) was het na een aantal races redelijk duidelijk: niemand heeft zijn snelheid en agressie en als hij de kop pakt is hij verdwenen. Eenzaam naar de finish. Jeffrey Herlings-style. De officiële berichten stellen dat de viervoudig kampioen dit jaar niet op tijd klaar kon zijn. Prima. Hij is verdwenen, dat telt.

 

Maar waar maakt Villopoto dit jaar geen deel van uit? Van groot spektakel. Het motorcrossen in honk- en footballstadions, op harde, krappe banen met korte bochten en metershoge schansen. Hij zal dit jaar geen agressieve block-passes komen inzetten en dus niemand van z’n motor duwen. Normaal inhalen is namelijk niet aan de orde en eigenlijk volstrekt onmogelijk. Een plaats opschuiven tijdens de race betekent afsnijden en vijanden maken, ook dat zullen de achterblijvende concurrenten voor hem moeten gaan doen. In de VS noemen ze dit fenomeen bar banging action, dat dekt de lading wel redelijk. Villopoto kijkt vanaf de bank hoe zijn opvolger zich met bloed, zweet en tranen, maar zonder angst, richting het kampioenschap rijdt.

 

Nee, voor alle duidelijkheid: de tedere en fragiele topvoetballer heeft niets te zoeken in een sport waar het veelvuldig en smerig je tegenstanders van de baan rijden je een mooie bijnaam oplevert, in plaats van een schorsing, toch Bam Bam?

Kleine verschillen

Er wordt geracet in twee klassen. De 250cc 4-takt machines worden bemand door de opkomende garde. Voorheen heette het ook wel de lites-class. Dit zijn jongens op een leeftijd waarop ze doorgaans aan een schoolcarrière moeten werken, in plaats van zich willen bewijzen in deze sport (Google eens: Red Bull – The heart of motorcross, en je weet wat ik bedoel). Wanneer deze jonge jongens goed genoeg zijn, kunnen ze doorstromen naar de koningsklasse. Daar wordt op 450cc 4-takt motoren de strijd gestreden. Hier draait het om. De grote namen verzamelen zich hier in de top tien. Opgemerkt dient te worden dat de verschillen tussen de twee klassen qua rondetijden doorgaans maar klein zijn, laat je dus niet verrassen door het verschil in cilinderinhoud en/of leeftijd van de bestuurders. Afgelopen weekend was het verschil tussen de twee snelste rondetijden bijvoorbeeld maar 0.4 seconde.

 

De punten voor het kampioenschap worden verdeeld in het main event waarvoor men zich middels heats en semi’s moet kwalificeren. Het missen van een main event is zeer pijnlijk voor het kampioenschap, maar het mooie is dat de meesten gaandeweg het seizoen wel een slecht weekend kennen. Consistency is key – is een veel gehoord adagium. Ken Roczen, mijn favoriete oosterbuur, is de enige presterende Europeaan in deze sport. Hij heeft afgelopen weken veilig met de rode plaat in de rondte gereden en leek af te stormen op een formidabel seizoen. Dit weekend maakte hij een foutje, schakelt zichzelf nagenoeg uit, verliest leiding in kampioenschap en dus mag hij volgende week concurrent Ryan Dungey de rode plaat op z’n factory KTM zien schroeven. Het leven is hard.

 

Vanaf volgende week dus, zullen er raceverslagen verschijnen op Sportpreview. Vier van de achttien manches zijn al verreden; komend weekend staat in Anaheim, Californië nummer vijf op het programma. Gaandeweg het seizoen zal vanzelf meer duidelijk worden over de achtergronden van de rijders en de oorsprong van deze magnifieke sport.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten