Sinds deze week heeft het 450 kampioenschap een nieuwe leider Ryan Dungey heeft vorige week de rode plaat afgesnoept van zijn voormalig teamgenoot Ken Roczen. In de 250 klasse loopt het ook lekker. Heethoofden Tyler Bowers en Cooper Webb zorgen hier wekelijks voor spektakel door elkaar van de motor af te rijden. Supercross-expert Bart Wernik legt uit hoe ze elkaar dit weekend hebben bestreden.
250 West klasse
De favorieten plaatsten zich allemaal simpel voor het main event. In de heats gebeurden voor de rest weinig noemenswaardige dingen. Wel vind ik van belang om op te merken dat de heat door Jessy Nelson vrij simpel gewonnen werd, zodat zijn tegenvallend resultaat van vorige week rustig vergeten kan worden. Serieuze bedreiging voor Webb, nog steeds.
In het main event gebeuren er altijd noemenswaardige dingen. Zo ook deze week. Het was Matt Bisceglia die de holeshot pakte en daarmee zijn momentum van zijn heat wist vast te houden. Webb reed netjes derde. Voor de andere bekenden verliepen de eerste ronden een minder. Bowers was terug te vinden op een vijfde plaats en Nelson op de plek zestien. In de derde ronde was het Webb die netjes de lijn van Bisceglia af kon snijden om zo de kop te pakken. Stewart toonde eens wat consistentie door een vierde plaats in te nemen, dat heeft hem hoop gegeven, up- en downs zijn toch wel een beetje kenmerkend voor hem en zijn familie.
Kort nadat Webb de leiding pakte en de race in volle gang was kwam de rode vlag tevoorschijn omdat het starthek voor Zach Osborne niet was gevallen. De organisatie had vijf ronden nodig om tot deze beslissing te komen. Wat uiteraard ernstig te noemen is, aangezien Nelson in elfde positie reed, Webb en Bowers in de top drie zaten en Bisceglia aan zijn beste main ooit bezig was. De race werd helemaal opnieuw gestart en alles lag dus weer open.
Dat bleek. James Stewart gaat bij de holeshot onderuit. Bowers weet een rhythm section te missen waardoor hij, deze keer volledig door eigen toedoen, eveneens valt. Cooper Webb en Jessy Nelson komen met elkaar in gevecht om de leiding. Normaal gaat men daar uiteraard langzamer van rijden, maar deze twee reden zich tien seconden los van de concurrentie. Uiteindelijk is Webb de sterkere. Rijdt weg van Nelson en zet zelfs Stewart op een rondje om het volle puntenaantal te pakken.
Met deze ultieme wraak op Bowers, die vijftiende wordt, verstevigt Webb zijn leiding in het kampioenschap. Waar nog maar vier races resteren voordat we naar de oostkust verhuizen. De strijd is nog lang niet gestreden en spannender dan in voorgaande seizoenen, waar er normaal maar twee, maximaal drie serieuze contenders waren.
450 klasse
Ook in de heats en semi’s van de 450 klasse kwalificeerden de favorieten zich allemaal vrij vlekkeloos. Alleen Andrew Short, die als veteraan bezig is aan een voortreffelijk seizoen, had de Last Chance Qualifier nodig om in het main event te komen. In heat 2 voltrok zich echter nog wel een mooi tafereel. De onbetwiste holeshot-koning Mike Alessi pakte na de start de leiding om vervolgens in de tweede ronde door zowel Dungey, Roczen als Trey Canard voorbijgereden te worden tussen twee bochten in. Een afgang te noemen en de boodschap was weer eens duidelijk: goed starten betekent niet dat je ook daadwerkelijk kunt crossen.
Alessi maakt dat niets uit. In het main event pakt hij weer bijna de holeshot om vervolgens lekker rondjes te gaan hobbelen. In de derde ronde reed hij al zevende en in de laatste ronde vond ik hem op plek zeventien. Het blijft vreemd. Enfin, Dungey had twee ronden nodig om Blake Bagett de plaats van zijn holeshot te ontnemen en kreeg daarna alleen nog last van Cole Seely, wat een leuke strijd werd. Roczen rijdt van negende naar de vijfde plaats in drie ronden en werd binnen no-time verwacht om zich te mengen in die strijd. Het ging echter niet. Dungey kreeg dus echt alleen concurrentie van Seely, maar halverwege de race bedankte hij deze jongen voor het spektakel en vertrok voorgoed.
Het gevecht om de koppositie was dus snel gestreden. Daarachter was het interessanter. Roczen, Seely en Eli Tomac waren elkaar met grof geschut aan het bewerken in een gevecht om de vierde plek. Roczen wil natuurlijk elke plaats beschermen voor het kampioenschap. Na een aantal prikjes en tikjes over en weer was het tot de laatste ronde spektakel. Maar helaas voor onze oosterbuur had Tomac had gewoon de snellere lijn en met een nette blockpass bepaalde hij dat Roczen vierde, hijzelf derde en Seely tweede zouden worden.
In Diesel we trust
Dit waren dure, hele dure punten voor Roczen. Het lastige in deze klasse is dat degene van wie zijn laatste overwinning uit 2014 dateert, maar dit seizoen niet buiten de top 4 eindigt, gewoon topfavoriet is en zijn concurrenten ertoe verplicht geen steekjes te laten vallen. Ryan Dungey, The Dieselof Mr.Consistent, is deze man. Roczen liet wel steekjes vallen en wordt afgestraft. Komende week is het hopen voor Roczen dat Dungey buiten de top tien eindigt. Hiervoor zal een klein wonder nodig zijn, of iemand moet hem volledig van de baan zal torpederen. Dat werkt ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten