Dungey verloor vorige week enkele punten doordat hij derde werd achter Canard en Roczen. Uiteraard startte hij gewoon met de rode plaat, maar dit Supercross-weekend moest uitwijzen of hij behalve consistent ook snel genoeg is: vorige week reed de concurrentie bij hem weg. De 250 East klasse ging dit weekend van start. Hier gaat oudgediende en Fransman Marvin Musquin zich na zijn lange blessure weer mengen in het kampioenschap. Regerend kampioen Justin Bogle en bekenden Martin Davalos en Joey Savagy hebben hem zeker gespot, maar kon de Europeaan ook wat klaarspelen?
250 East klasse
Favorieten Musquin en Bogle wonnen hun heat vrij netjes en passeerden in het main event ook de eerste bocht, waar Musquin net iets sneller was en dus de holeshot kreeg. Na zeven ronden volgde er een rode vlag, dus een herstart, wat voor Musquin zeer zuur was. Hij liep na 7 van de 15 ronden al 5 seconden voor op Bogle en moest nu dus opnieuw beginnen. De Staggered herstart volgde, iedereen weer tegelijk van start. Na het afleggen van de zeven volgende rondes was Musquin weer 4.1 seconde weggereden. De regerend kampioen kon niet aanhaken en zag de Fransman een stevig statement maken. Van holeshot tot finish heeft Marvin Musquin op de eerste plaats gereden, en begon daar in de heatraces al mee.
Een eerste race in een kampioenschap zegt normaal niet veel. Maar vóor de rode vlag-situatie had het veld zich al wat kunnen rangschikken, en daarna konden ze zonder tijdsverschillen elkaar bevechten. Musquin bleek van de buitencategorie en liet in een eerlijk gevecht Bogle, Martin en Savagy achter zich. Deze hoeven niet te treuren, Webb werd zevende in zijn eerste race (250 West) waarna hij dominant winst na winst en de leiding in het kampioenschap pakte.
https://www.youtube.com/watch?v=jUrNlyTtL0o
450 klasse
De echte krachtmeting voor Dungey begon goed, hij won zijn heat en had dus een goede plek aan het starthek voor het main event. Die gebruikte hij ook. Hij pakte de holeshot voor Davi Millsaps en Josh Grand. Waar Roczen en Canard met een vierde en vijfde plaats genoegen moesten nemen. Zij moesten vol aan de bak om schade in het kampioenschap te voorkomen. Hierbij werden ze geholpen door Millsaps, hij ging hard onderuit en zou niet meer opstappen. De man aan de leiding gaf echter geen krimp, elke ronde liep hij steevast uit op Roczen. En laatstgenoemde liep ook uit op Canard. Dit was merkwaardig aangezien Dungey vorige week nog zichtbaar langzamer was dan ze en ik dus een gevecht verwachtte. Dat gevecht bleef uit. The Diesel gebruikte zijn consistentie dit weekend niet om netjes op het podium te finishen, maar voor het geleidelijk wegrijden bij de concurrentie. Na zijn heatrace wint hij ook het main event, Roczen en Canard completeren het podium en verliezen zo het minimale aantal punten.
Ik blijf het zeggen. Het kampioenschap begint nog niet zijn definitieve vorm aan te nemen. Mart Smeets zou hierover zeggen dat Parijs nog ver is, en dat klopt. De voor de concurrentie dodelijke cocktail van consistentie en snelheid zorgen er wel voor dat Dungey de leiding stevig in handen heeft. Het verschil van twaalf punten is erg veel als ze beiden op het podium blijven eindigen, maar erg weinig als Dungey een keer een grove fout maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=w0aLLqt7aXQ
KTM factory racing
De mensen van dit Oostenrijkse team hebben na de races flink met champagne staan spuiten. In de 250 klasse zagen ze Musquin zijn heatrace winnen om vervolgens in het main event de holeshot te pakken en naar winst te soleren. In de koningsklasse deed Dungey exact hetzelfde. Knappe prestaties van de rijders, maar ook zeker van het team. De mecaniciens hebben de motoren perfect afgesteld voor de races met ongelofelijke resultaten als gevolg. Dit gaan we niet vaak meer zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten