Het seizoen 2015 is nog maar net begonnen, de eerste race moet nog gereden worden, maar het is toch al tijd om de eerste conclusies te trekken. We duiken direct in het diepe. Twee grote namen uit het verleden weten nu al dat er een flinke deuk in hun blazoen zal worden gedrukt dit jaar.
Het idee achter de terugkeer van de Japanse motorenfabrikant Honda was het wegspoelen van de vieze smaak die het had achtergelaten bij het vertrek. De jaren waarin de constructeur met een eigen team in het wereldkampioenschap meestreed, tussen 2006 en 2008, waren geen doorslaand succes gebleken. Met Rubens Barrichello en Jenson Button als coureurs werd in het laatste jaar, opgeteld, het schamele aantal van vier top tien plaatsen verzameld. Het duo eindigde als dertiende en negentiende in het kampioenschap.
De wereldwijde financiële crisis die de wereld inmiddels teisterde bleek voor Honda een mooie nooduitgang. Na 2008 kon het zorgenkindje zonder al teveel bezwaar worden afgestoten. Extra zuur werd het toen de failliete boedel werd overgnomen door teambaas Ross Brawn en hij, met hulp van Mercedes, in 2009 direct een kampioensteam uit de puinhopen wist op te trekken. Nota bene met het zelfde duo achter het stuur. De Grand Slam werd zelfs binnengehaald, plekken 1 en 2 bij de coureurs, en kampioen bij de constructeurs.
De ene Honda is de andere niet
Dat gegeven bleef altijd pijn doen bij de beleidsmakers van Honda. De Japanners hadden zelf immers ook ooit succes gekend. Ten tijde van hun constructeurschap bij eerst Williams GP en daarna McLaren werden zes opeenvolgende wereldtitels bij de constructeurs binnengehaald ('86-'91) en met Piquet ('87), Senna ('88), Prost, ('89) en weer tweemaal Senna ook nog eens vijf aangesloten kampioenschappen bij de coureurs. Dat Honda daarachter de drijvende kracht was werd niet genoeg benadrukt bij teams die de naam van hun oprichter en niet van hun motorleverancier droegen.
Toch snakte men naar de successen van weleer. De scheidslijn tussen de racemonsters en de commerciële verkoop is immers in de tekenkamers en fabrieken veel minder groot dan buitenstaanders denken. Nieuwe successen brengt de fabrikant zo weer terug in de spotlights. Tussen het moment dat het idee van een terugkeer geopperd werd tijdens een nietszeggende vergadering en de officiële presentatie ligt dan ook slechts een kort tijdsbestek.
(McLaren-)successen uit het verleden...
Als partner wordt gekozen voor het team dat gelijktijdig met Honda in verval raakte. McLaren. Nadat de Japanse fabrikant zijn motoren uit de Britse bolides haalde (1992) leek aanvankelijk weinig aan de hand, er werden zelfs nog drie wereldtitels verzameld. Langzaam maar zeker verloor het team echter de strijd met nieuwkomers als Red Bull en Force India en oudgedienden als Mercedes GP (nota bene opvolger van Honda) dat een eigen team in het kampioenschap bracht.
Men was zowel in Japan als in Groot-Brittanië uit op wraak. 2015 moest het jaar van de grootse comeback worden. Zoals te lezen valt op de Formule 1-website van het team:
It's what we do. It's in our blood
Perfecte kandidaat
Om er 'zeker' van te zijn dat de comeback een doorslaand succes zou worden moest de perfecte coureur gevonden worden. Jenson Button en Kevin Magnussen waren immers niet toereikend. Wie beter dan de man die eigenlijk al jaren in hetzelfde hoekje zit als het team en de constructeur, daar waar de klappen vallen? En dus werd Alonso gebeld.
De terugkeer van Fernando Alonso was een opvallende. Het was immers de Spanjaard die verantwoordelijk was voor de strop van McLaren in 2007, het jaar waarin hij er onder contract stond. Destijds bleek e-mailverkeer tussen Alonso en diens land- en teamgenoot Pedro De La Rosa het laatste puzzelstukje in het onderzoek naar de spionagekwestie die uiteindelijk leidde tot een fikse straf voor de renstal. Bewezen werd dat het de geheimen van Ferrari had weten te ontfutselen op onrechtmatige wijze.
Het bleek ook direct het einde van de samenwerking tussen team en coureur, ondanks een nog twee jaar doorlopend contract mocht Alonso een vrije transfer maken.
Gedoemd te mislukken
De samenwerking tussen de drie partijen is tot op heden weinig succesvol gebleken. Zo is men al bij de eerste race direct aangewezen op het teruggrijpen op het oude duo Button/Magnussen. Speerpunt Fernando Alonso kwam namelijk op 22 februari met de schrik vrije toen hij op het circuit van Catalonië een levensgevaarlijke crash maakte. De Spanjaard is nu, drie weken later, nog altijd herstellende. Zelfs de komende race, die van Maleisië, is nog geen zekerheid voor de oud-kampioen.
Alonso is nog het minste probleem van het team. Wat wil namelijk het geval: de auto voor 2015 blijkt misschien wel het slechtste wat McLaren ooit op een circuit heeft gebracht. Slechts het team van Manor Marussia presteerde slechter tijdens de eerste kwalificatiesesie van dit seizoen, vanochtend op Albert Park in Melbourne. Dat kon ook niet anders, de Russen deden in zijn geheel niet mee. Wat resulteerde in een compleet door McLaren gevulde laatste startrij. Sinds 1983 was McLaren niet zo slecht als vandaag.
Het lijkt de voorbode voor een team dat (alles bij elkaar geteld) elf wereldtitels verzamelde. Dat bovendien ook nog eens twee oud-wereldkampioenen herbergt die opgeteld ook driemaal de mondiale nummer één plek opeisten. Het plan dat drie grote spelers van weleer terug naar de top moest brengen lijkt uit eindelijk de laatste stuiptrekking te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten