Wellicht is ‘het debiele broertje’ iets te scherp geformuleerd, maar het kan helemaal geen kwaad om de verhoudingen duidelijk weer te geven. Vooral het dalende aantal rijders in de koningsklasse was de afgelopen decennia een doorn in het oog van de liefhebber. Het seizoen 2011 was daarin symptomatisch; steeds kwam het aantal gefinishte coureurs niet boven de twaalf à dertien. Het idee om fabrieksteam Repsol Honda ook nog eens met drie volwaardige rijders aan het seizoen te laten beginnen was puur uit armoede geboren.
Kortom, aan het talent, de motoren en het geluid lag het niet, maar toch was de MotoGP een beetje saai geworden. Te weinig diversiteit. Je had Repsol Honda, Yamaha en ergens nog het rode ronkende gevaar uit Bologna – Ducati – maar dat was het wel.
Kostenreductie, strakkere regels omtrent gesleutel aan motoren en nieuwe aanwas – het zogeheten Claiming Rule Team’ bikes (CTR). De afgelopen jaren zijn er een aantal verstandige beslissingen genomen door de MotoGP-bobo’s om het hele circus van nieuw elan te voorzien. En het lijkt dat deze maatregelen zijn vruchten heeft afgeworpen.
Straks, aan de start op het circuit van Losail, staan liefst vijfentwintig rijders op de grid. Vervlogen tijden keren terug, met meerdere groepjes verdeeld over de hele baan die strijden voor elk plekje en punten voor het wereldkampioenschap. Een deel van dit organisatorische succes ligt opgesloten in de ‘Open Class’. Dit zou het gat, door middel van kleine mechanische voordelen voor de mindere goden die ingeschreven staan in die Open Class, tussen de fabrieksteams en de rest van het veld moeten verkleinen.
Overigens is het fabrieksteam Ducati het seizoen 2015 aangevangen als team in de Open Class. Volgt u het nog? De reglementen vangen deze keuze op door te stellen dat áls Ducati drie wedstrijden wint, ze weer ‘terugkeren’ in de Factory Class en hierdoor geen gebruik meer mogen maken van die mechanische voordelen. Alles om een ‘level playing field’ te creëren voor de fans. Meer concurrentie, meer spektakel.
Wie daagt Márquez uit?
Het is ongehoord voor een ventje van tweeëntwintig jaar, maar deze vraag zouden we ons wel eens de komende tien jaar kunnen stellen. De tweevoudig wereldkampioen Marc Márquez gaat dit seizoen namelijk op jacht naar zijn derde titel op rij. En dat terwijl hij pas twee volledige seizoen in de hoogste klasse van de motorsport achter de rug heeft. Drie-uit-drie is het doel in 2015.
Vorig jaar kende dan ook een bijzonder spannend verloop. Márquez wist alleen al de eerste tien – ik herhaal: 10(!) – races te winnen en noteerde in die zegereeks ook nog eens achtmaal de snelste ronde. Kortom, de jonge Spanjaard kroonde zich al vroeg in het ietwat saaie seizoen tot de grote kampioen. Ongenaakbaar.
Of 2015 weer een one-man-show van de Honda-coureur gaat worden, valt te bezien. De concurrentie lijkt, geholpen door de hierboven aangestipte beleidswijziging in de MotoGP, haar huiswerk iets beter te hebben gedaan. De sympathieke Spanjaard zal natuurlijk op landgenoot Dani Pedrosa moeten letten, die niet alleen hetzelfde vlaggetje achter zijn naam ziet staan maar ook een identieke motor onder zijn kont heeft. Verder straalt levende legende Valentino Rossi (Yamaha) weer als in zijn beste jaren en is gebrand om nog één keer die wereldtitel op te eisen, is Jorge Lorenzo tot op het bot gemotiveerd om zijn wereldtitel van 2012 te herhalen en probeert het Italiaanse duo Andrea Dovizioso en Andrea Iannone op hun geliefde Ducati voor een stunt te zorgen.
Guess who’s back?
Ten slotte, iets wat misschien nog wel het belangrijkste van alles is: de terugkeer van Suzuki en Aprilia in de hoogste motorklasse. Gaan beide teams meteen meestrijden om de prijzen? Nee, dat is niet de verwachting. Zeker Aprilia (met good old Marco Melandri en Alvaro Bautista op het zadel) niet, hoewel Suzuki met Maverick Viñales en Aleix Espargaro wel degelijk toptalent in huis heeft. Toch is het goed voor de diversiteit in de MotoGP om deze twee zwaargewichten in de motorwereld terug te zien op het podium waar ze horen.
Met de stunt van Ducati's Dovizioso om gisteren de eerste pole-position van het seizoen te pakken, is het nu wachten op - hopelijk - een zinderend seizoen én... Kawasaki.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten