zondag 8 maart 2015

Touringcarracing in 2015: Oude bekenden en nieuwe gevaren

Als vanavond in Argentinië de gaspedalen door de WTCC-coureurs worden ingetrapt weten we één ding zeker: aan het begin van het nieuwe seizoen is alles nog normaal en bij het oude. Nog wel. Loopt het World Touringcar Championship gevaar?

Laten we beginnen bij datgene wat bij het oude is gebleven. Ook in het twaalfde seizoen sinds de herstart van het WTCC in 2005 zijn de Fransen de baas. Citroën domineerde de kwalificatie in Termas de Rio Hondo. Sterker nog, José Maria López, de lokale favoriet die drie van de vier WTCC-races die ooit in Argentinië zijn gehouden won, staat gewoon weer op de eerste startplek.

Zoals López de snelste was, zo staat de Franse levende legende Yvan Muller, López' teamgenoot, gewoon weer naast hem. Muller is de enige andere coureur die ooit in Argentinië wist te winnen. Het mag geen verrassing zijn dat Sebastien Loeb en Ma Qing Hua, die beide ook voor Citroën uitkomen, plek drie en vier bezetten. Citroën heeft bovendien uitgebreid met zusterteam Sebastien Loeb Racing, een auto bestuurd door Mehdi Bennani. Daarmee zijn nu vijf Citroëns in het kampioenschap opgenomen.

Kleine veranderingen



De kalender is slechts aan enkele veranderingen onderhevig geweest. Het seizoen beslaat nog altijd vierentwintig races verdeeld over twaalf circuits. Wel zijn de 'hoststeden' flink veranderd. Salzburg, Spa-Francorchamps, Peking en Macau zijn allen verdwenen ten opzichte van 2014. Daarvoor zijn de Nürburgring, het straatcircuit in het Portugese Vila Real en circuits in Thailand en Qatar in de plaats gekomen. Die laatste twee vormen het nieuwe slotstuk van het seizoen.

Ook de Nederlandse inbreng is gelijk gebleven. Tom Coronel zal opnieuw plaatsnemen in de bolide van ROAL Motorsport. Zoals ook zijn Britse teamgenoot Tom Chilton terugkeert. Het duo deed het overigens verdienstelijk in hun Chevrolets in Argentinië met startplekken 6 (Chilton) en 9 (Coronel). En over terugkeren gesproken, ook Bamboo is terug na een jaar afwezigheid. Het team dat zich in 2013 nog tot wereldkampioen van de Independent teams kroonde besloot in 2014 een jaar over te slaan maar is vast van plan om in 2015 weer een belangrijke speler in het kampioenschap te worden. Dan zal er nog enig werk verzet moeten worden. Gregoire Demoustier, de enige coureur van Craft-Bamboo Racing, kwam niet verder dan plek 15.

Het gevaar: TCR International Series


Daarmee is direct een bruggetje te maken naar de grote dreiging waarmee WTCC te maken krijgt. Bamboo neemt min of meer de plek in van Liqui Moly Team Engstler. Want wat wil het geval, dit team is overgestapt naar de nieuwe TCR International Series. Een klasse waarin ook Craft-Bamboo, Zengo Motorsport, Campos Racing en Proteam Racing (allen ook vertegenwoordigd in het WTCC) plaats hebben genomen. Zoals ook oud WTCC-team Onyx opnieuw opduikt.

TCR International Series springt in het gat dat is achtergelaten door alle veranderingen in de wereld van het touringcarracing in recente jaren. Nu het WTCC de 'Champions League' is geworden (de zogenaamde TC1) en het ETCC de eerste divisie is (TC2) was er volgens oud WTCC-baas Marcello Lotti behoefte aan een nieuwe, toegankelijke klasse, een TC3 zogezegd.

De TCR International Series kent een min of meer gelijke opzet als WTCC met een tweedelige kwalificatie en twee races in een weekend. Een marketingslimmigheidje brengt de TCR International Series echter straks als het eerste seizoen op 29 maart begint direct onder de grote aandacht. Wat wil het geval, het TCR International kampioenschap loopt tijdens het seizoen meerdere malen gelijk met het Formule 1 seizoen. Zo is een TCR-race als ondersteuning van de Maleisische Grand Prix gepland, evenals in Shanghai en Marina Bay.

Het TCR-kampioenschap krijgt razendsnel navolging. Zo is er een Aziatisch kampioenschap, een Belgisch kampioenschap, Een kampioenschap in de Verenigde Staten en zitten Portugese en Italiaanse ideeën in de pen. Allen volgens de regels van TCR International Series. Daarmee is direct een link te leggen naar de bekende GT3-series. Ooit ook gestart als ondersteuning van GT1 en GT2 (zoals TCR de TC1 en TC2 moet ondersteunen) maar inmiddels vele malen groter dan de zusterklasses. Waarmee de vraag rijst: loopt de WTCC gevaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten