zondag 5 april 2015

Één jaar Sportpreview, tijd voor reflectie

Sportpreview viert zijn eerste verjaardag. Met dit bericht openden we op 5 april 2014 het bal. Sindsdien zijn er 608 berichten verschenen van de hand van zes verschillende auteurs. We hebben aandacht besteed aan tweeëntwintig verschillende sporten en hebben tienduizenden bezoekers mogen verwelkomen. Graag kijken we op dag 366 terug en vooruit, wat ging er goed en wat kan er beter? Een zelfreflectie van de hoofdredacteur.

Sportpreview begon als een creatieve uitlaatklep. Een platform waarop over sport bericht kon worden zonder enige restrictie in vorm, inhoud of onderwerpkeuze. Daarbij werd één regel opgesteld, probeer te allen tijde niet te doen wat andere media doen. We zochten naar invalshoeken, evenementen en sportmannen waar niet dat uitgekauwde zelfde verhaal over te schrijven was.

Die regel is in grote lijnen, maar niet geheel, nageleefd in het eerste jaar. Zo zijn Wouter Pennings met zijn Serie A round up en ikzelf met mijn Bundesliga equivalent niet de enigen die terugkijken op een speelronde in een grote competitie het internationale voetbal. Dat we daarbij wel proberen inhoudelijk anders te zijn dan anderen is dan weer wel geheel in lijn met het doel van Sportpreview.

Meer veldwerk



Hoewel we bij Sportpreview weinig heil zien in het traditionele wedstrijdverslag en ook het lange maar nietszeggende interview niet bepaald onze voorkeur geniet willen we wel meer veldwerk doen in het tweede levensjaar van Sportpreview. Een interview dat wel hoge mate van tevredenheid bereikte was het vraaggesprek met futsalbondscoach Marcel Loosveld. Juist omdat we ons eens richtten op iets anders dan zijn kleine sport en de bijbehorende problemen ontstond een leuk gesprek. Dit is een belangrijke les geweest en sindsdien hebben we interviewideeën even gelaten voor wat ze waren.

Zoals ook bleek dat columns die gebaseerd waren op wedstrijden waarbij we zelf aanwezig waren zoals deze, deze en deze een veelvoud van het aantal lezers trokken van columns over onderwerpen die ver buiten de landsgrenzen speelden. Daaruit hebben we niet de conclusie getrokken dat niet langer over dergelijke onderwerpen geschreven moet worden maar hebben we juist geleerd dat een eigen kijk op de wedstrijd tot waardering leidt. Meer berichten over wedstrijdbezoek (maar niet in de perskamer) is een eis voor het tweede jaar.

Uniformiteit



Een belangrijke les die we geleerd hebben door ons oor te luisteren te leggen bij Sportpreviewlezers is de vraag naar meer uniformiteit. Sportpreview is in het eerste jaar vooral als medium voor op zichzelf staande verhalen gebruikt. Daar hebben we in sommige gevallen veel succes mee gehad maar in andere gevallen zijn we nauwelijks bekeken. Dit is een belangrijk argument gebleken om af te haken als lezer. Daarom gaan we in het tweede jaar iets vaker rubrieksgewijs te werk.

In het eerste jaar zijn twee rubrieken al na een maand gesneuveld en is één andere rubriek niet wekelijks terugkerend. Blijven drie rubrieken die met grote mate van concurrentie te maken hebben, te weten de Bundesliga, Serie A en Supercross round ups, over. Bovendien verschijnt wekelijks op maandag en op vrijdag een column.

Daar gaan we iets aan doen. Vanaf deze week start alvast de eerste nieuwe rubriek en in het tweede levensjaar zal in het teken staan van het verzorgen van meer uniformiteit, zodat de vaste lezer weet waar hij aan toe is. De week- en weekendvisie columns verdwijnen in de huidige vorm. Het visie-format zal voortaan in deze (klassieker) vorm gebruikt worden. Hiervoor in de plaats zal, na een weekje rust, een nieuwe wekelijkse column verschijnen.

Het introduceren van meer rubrieken betekent niet dat Sportpreview een einde maakt aan het plaatsen van longreads. Acht van de tien best gelezen verhalen op Sportpreview.nl zijn longreads uit het eerste jaar, dit betekent dat de lange achtergrond- en opinieverhalen wel degelijke een plek hebben in de Nederlandse sportwereld.

Ook gaan we verder met verschillende experimenten waar het gaat om verdienmodellen. Om beter werk te kunnen verrichten (en vooral om de gemaakte kosten te kunnen dekken) zullen we blijvend op zoek moeten naar manieren om inkomsten te genereren. Zoals we ook vaker de samenwerking met andere media en derden zullen gaan zoeken. Het eerste resultaat hiervan zie je op zeer korte termijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten