maandag 8 juni 2015

11/6=22/7, Een vooruitblik op Touretappe 17

Op woensdag 22 juli begint het moordende slotakkoord van een toch al zware Tour de France. Dan beginnen de overgebleven leden van het peloton namelijk aan een vierkamp door de Alpen die zijn gelijke niet kent. Te beginnen met de etappe naar Pra-Loup, een rit die komende donderdag al ingezien kan worden, in het Criterium du Dauphiné.

Het is vrij gebruikelijk dat de ASO, de organiserende partij van de Tour de France, etappes uit La Grande Boucle gebruikt als blauwdruk voor andere koersen die het organiseert. Zo ontstonden de World Ports Classic tussen Rotterdam en Antwerpen en de Tour de Yorkshire in Engeland nadat zij als opening van 's werelds grootste meerdaagse wielerkoers hadden gediend in 2010 en 2014. De organisatie laat graag een blijvende indruk achter. Andersom is dit jaar de Muur van Hoei, de traditionele aankomstplaats van ASO-koers Waalse Pijl ook de finishplaats in een Touretappe, die van maandag 6 juli.

De meest bekende kruisbestuiving is echter die tussen het Criterium du Dauphiné en de Tour de France. Een maand voordat de grote Ronde wordt gereden wordt de laatste testdrive gedaan in de kleine ronde. Zo reed de Duitse pantserwagen Tony Martin in de tijdrit in en om Grenoble op 8 juni 2011 een tijd die hij op 23 juli 2011 tot op zes seconden wist te benaderen. De Australiër Cadel Evans legde er zelfs de basis voor zijn Tourzege, door te leren van zijn eerdere fouten en maar liefst een minuut en zeven seconden sneller te rijden toen het erom ging.

Digne-Les-Bains-Pra-Loup



De testrit van dit jaar is etappe vijf, die over 163 kilometer en vijf Alpenklimmetjes voert met finish bovenop Pra-Loup. Die laatste klim is er één van 6,2 kilometer met een gemiddeld stijgings percentage van 6,5%. Daarmee is het straks in juli de eerste van vier Alpenritten waarvan er drie bergop finishen. De etappe naar Pra-Loup is Touretappe 17 van de editie 2015 en kan een scherprechter vormen aangezien het de eerste rit na de rustdag betreft, renners die moeite hebben met het hervinden van het ritme weten dat ze vijfmaal bergop en af moeten in iets meer dan vier uur tijd.

Het is waarschijnlijk ook om die reden dat meer dan een handvol mannen die zich graag bij de eerste tien willen zien staan in het eindklassement op zijn gestapt in Criterium du Dauphiné. De winnaars van de afgelopen twee edities, Chris Froome (Team Sky, 2013) en Vincenzo Nibali (Astana, 2014), bijvoorbeeld. Net als de nummer twee van vorig seizoen, Jean-Christophe Peraud, en zijn jongere ploeggenoot en nummer vier van vorig seizoen Romain Bardet van AG2R. Net als Wilco Kelderman en Bauke Mollema, Alejandro Valverde en Tejay van Garderen. Allen podiumaspiranten voor 2015.

Is het noodzaak?



Doen renners die in de Dauphiné starten het beter in de maand juli? Vorig jaar werd Andrew Talansky getipt als grote verrassing voor de Tour de France. Wat wilde het geval, Talansky had het eindklassement in de Dauphiné gewonnen en volgde daarmee Bradley Wiggins en Chris Froome op, het Britse duo dat na de Dauphiné doorstootte naar Tourwinst. Dat Talansky genadeloos door het ijs zakte maakte een einde aan die mythe.

Anders is dat voor de etappes die in beide wedstrijden zitten. Zo zagen we Tony Martin in 2011 in juli nagenoeg een kopie van de tijdrit die hij in juni reed neerzetten. Een ander goed voorbeeld is de etappe naar La Toussuire uit 2006. In die etappe zagen we Christophe Moreau, Levi Leipheimer en Pietro Caucchioli in beide 'edities' tot de top tien van de dag behoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten