donderdag 2 juli 2015

Sportpreview special: Het ideale Tour de France parcours

Tekst: Wouter Pennings, Tim de Ruiter en Lionel Stute

De Ronde van Frankrijk staat op het punt van beginnen. Voor de honderd-en-tweede keer doorkruist men het schilderachtige Franse landschap. Zat er tussen al die edities een ideaal parcours? Is de perfecte Tour de France al eens gereden? Wij meenden van niet en bouwden zelf de perfecte Tour. Gebaseerd op zowel resultaten uit het verleden als eigen ervaring, opgedaan in Frankrijk.

De eerste Tourweek


Proloog: Nantes (4,9KM)

Een mooi decor, dat is wat een proloog verdient. De Erasmusbrug (2010) bijvoorbeeld, of de straten van Monte Carlo (2009) of die van Londen (2007). Onze voorkeur gaat echter niet uit naar een stad buiten de landsgrenzen van het gastland dus zochten we een stratencircuit in één van de zes originele Tour de France steden. Met het oog op het verdere parcours viel de keuze daarbij op Nantes. De havenstad was in 1903 startplaats van de slotetappe naar Parijs.

Etappe 1: Lorient - Mûr de Bretagne (174KM)

Lorient was in de Tour van 1968 al eens gastheer van de 'meet'. Juist, het jaar waarin de eerste Nederlandse eindoverwinning in de Tour de France te vieren viel. Jan Janssen werd destijds derde in deze etappe, kort achter landgenoot Gerard Vianen. Vianen pakte in deze etappe zijn eerste van in totaal zes ereplaatsen in Tour-etappes. Één dagzege, drie tweede plaatsen en twee derde plaatsen mocht de voormalig meesterknecht van Joop Zoetmelk uiteindelijk op zijn palmares bijschrijven. Terwijl het peloton onderweg langs Yffiniac komt, de geboorteplaats van Bernard Hinault, eindigt de dag bovenop de Mûr de Bretagne. Dit is de eerste van een lange reeks scherprechters die deze Ronde tekenen.

Etappe 2: Guingamp - Saint-Malo (216KM)

Geen ideale Tour de France zonder een etappe door het typische Bretonse landschap. Bovendien leggen we onderweg een klein obstakel neer, met een passage langs het schilderachtige Mont Saint-Michel. Twee jaar geleden werd hier nog een tijdrit beslecht, nu is het slechts een horde op de lange route naar het noorden. De finish ligt in Saint-Malo. Voer voor de sprinters!

Etappe 3: Ploegentijdrit Jersey (35KM)

Wat geldt voor de proloog moet ook gelden voor de ploegentijdrit. Daarom wordt de overtocht gemaakt naar het eiland Jersey. Aldaar worden een paar ronden over de plaatselijke wegen in en om St. Helier gereden. De ploegentijdrit zal kort zijn, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de technische vaardigheid die verwacht wordt van de renners.

Etappe 4: Amiens - Roubaix (151KM)

Tijd voor het serieuze werk. Kasseienritten zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in de Tour de France. Denk nog eens terug aan de fabelachtige zege van Lars Boom in Arenberg, vorig jaar. De moeder aller finishplaatsen voor kasseienritten is natuurlijk Roubaix. Een finishplaats die bovendien regelmatig is aangedaan in het verleden. Het kwam zelfs al eens voor de het parcours van de klassieker Parijs-Roubaix in het etappeschema werd opgenomen. Zo ver gaan wij niet, wij willen het peloton wegschieten in Amiens. Wel willen we finishen op de iconische wielerbaan.

Etappe 5: Lille - Luik (205KM)

Luik is de volgende iconische finishplaats in de Tour de France geschiedenis die we willen opnemen in de Ronde. Ook de industriestad in België is regelmatig opgenomen in het etappeschema in de ruim honderd voorgaande edities, het meest recent als startplaats van La Grande Boucle. Deze rit is eigenlijk een wielerronde op zich. De dag begint met enkele kasseienstroken en zal langzaam overvloeien in een tocht door heuvellandschappen. Met de Muur van Hoei op dertig kilometer van de meet ligt er bovendien een serieuze beklimming op de route. In de ideale situatie blijft een groep van zestig man over en nemen de sterke sprinters het in Luik op tegen types als Greg van Avermaet, Philippe Gilbert, Joaquim Rodriguez en Alejandro Valverde.

Etappe 6: Bastenaken - Reims (187KM)

De echte volger weet dat de televisie-uitzendingen van de Tour de France in twee delen uiteenvallen, beelden van de koers en plaatjes van de toeristische trekpleisters van de streek van de dag. In Bastenaken starten we voor het beroemde oorlogsmonument. Daar is ook alle reden toe, honderd jaar geleden was deze oorlog in volle gang, een goed moment om hierbij stil te staan. Vervolgens trekt het peloton in gestrekte draf door de Champagnestreek richting Reims. Deze stad neemt overigens een wat wrange plek in in de Nederlandse Tourgeschiedenis, het vormde het decor van de aftocht van Cees Priem in de dopingzaak rond de TVM-ploeg.

Etappe 7: Nancy - Mulhouse (195KM)

Vanaf vandaag, we zijn inmiddels op de tweede zaterdag van de Ronde, is het over met de pelotonsprints. Vandaag gaat er namelijk voor het eerst serieus geklommen worden. Van Nancy naar Mulhouse rijden we langs en over Gérardmer, Le Markstein (1e) en Grand Ballon (3e); oftewel de Vogezen! Dit gebergte is net als de kasseienritten een steeds prominentere plek in de Tourschema's gaan krijgen. De Vogezen hebben de Tour de France in de eenentwintigste eeuw ineens handenvol 'nieuwe' beklimmingen geschonken.

Etappe 8: Yverdon les Bains - Chamonix (150KM)

Tijd om de Alpen in te trekken. Dat doen we in de rit die deels over Zwitsers grondgebied naar Chamonix trekt. Dit betekent echter niet dat de strijd om de dagzege ook tussen de klimmers zal gaan. Chamonix ligt aan de voet van de Mont Blanc, mocht het lukken om de kudde, grotendeels, bij elkaar te houden, verwacht dan een strijd tussen dezelfde mannen als in de etappe naar Luik, eerder deze week.

Rustdag

Een nerveuze eerste week is geëindigd in een voorlopig eerste hoogtepunt in Charmonix. Er is tot dan toe 1318 kilometer afgelegd en daarom is het tijd om enige rust te nemen. Omdat we het op dinsdag weer oppakken in de Alpen zullen sommige renners daadwerkelijk ook echt een hele dag rust nemen. Anderen zullen zich vast warmdraaien voor de monsterritten die komen gaan.


De tweede Tourweek


Etappe 9: Albertville - La Toussuire (127KM)

De eerste etappe met finish bergop leidt het peloton langs de Col de Madeleine (HC), de Croix de Fer (HC) en eindigt met finish bovenop La Toussuire (1e). Wie wil weten hoe zo'n finish eruit ziet kan zich vast opmaken voor een feestje, La Toussuire is finishplaats van etappe 19 dit jaar. Trouwens, ook de Croix de Fer wordt op die dag aangedaan. De relatief korte etappe moet voor een hoop vuurwerk op alle beklimming leiden.

Etappe 10: Modane - Col du Glandon (185KM)

Het is niet gemakkelijk om een definitieve koninginnenrit in het Sportpreview-schema te kiezen. Dit is in ieder geval kandidaat nummer één. Te beginnen met de Col du Télégraphe (1e), vervolgens door het skioord Valloire heen richting de beruchte Galibier (HC) om vervolgens de Alpe d'Huez (HC) te beklimmen en door te stoten naar Col de Sarenne (2e), af te dalen en koers te zetten richting Col du Glandon (HC). Voor de tweede dag op rij eindigt de dag met finish bergop. De route tot Alpe d'Huez was exact gelijk aan etappe 20 van dit jaar. Hoewel deze inmiddels is gewijzigd, want de Galibier is vanwege problemen met de wegen geschrapt en vervangen door de Croix de Fer.

Etappe 11: Isola - Gap (166KM)

Natuurliefhebbers, opgelet! Vandaag start het peloton aan de voet van Col de Bonnete (HC). Deze klim mag met recht het dak van de Tour worden genoemd. Sterker nog, het wordt het hoogste punt - we slechten de grens van 2800 meter - ooit gereden in een Tour de France. Het natuurschoon is werkelijk adembenemend. Daarna gaat het peloton richting de Risoul (1e) om te eindigen met een uitloper naar het beroemde Gap. Let op, onderweg ligt nog Col de Manse (2e) met de beroemde afdaling van Joseba Beloki en Lance Armstrong. Deze etappe is bij uitstek geschikt voor de vluchters!

Etappe 12: Nice - Marseille (207 KM)

Na al het klim geweld in éérst de Ardennen, daarna de Vogezen en vervolgens de Alpen gaan we nu het exact tegenovergestelde doen. Op een weliswaar geaccidenteerd, maar aanvaardbaar parcours zal de afstand van Nice tot Marseille worden overbrugd. Dat betekent maar één ding; sprinten!

Etappe 13: Aix-en-Provence - Mont Ventoux (135KM)

Na een dag bijkomen keren we nog eenmaal terug naar de Alpen. Een ultieme Tour de France zónder de kale berg bestaat namelijk niet. Hoewel de Mont Ventoux sinds de Garate-rit van 2009 iets van zijn schoonheid heeft moeten inleveren. Dit komt dan wel door de renners, maar toch! Ventoux blijft desondanks immer iets magisch, dit jaar ging zelfs een Nederlandse film met de titel Ventoux in première. We eindigen bovenop, de enige manier om een etappe waarin de Mont Ventoux is opgenomen kan eindigen.

Etappe 14: Nyons-Montpellier (191KM)

Nyons, een schitterend, pitoresk dorpje, prima plek om een ontspannen etappe te starten. De route loopt langs Arlens en via de kust. De vele natuurparken die onderweg voorbij komen leveren natuurlijk de nodige mooie shots op. Het peloton trekt langs Aigues-Mortes en de finish is getrokken in Montpellier. Deze plaats is, zeker de laatste jaren bijna vaste klant in het etappeschema. Om de twee jaar is Montpellier start- dan wel finishplaats. De laatste keer was in 2013, André 'de Gorilla' - of Teddybeer, zo u wilt - Greipel won. Dat betekent maar één ding, dit is een sprintetappe.

Rustdag

De laatste week is er niet één om rustig uit te bollen. Dat betekent dat er vandaag goed gerust moet worden door de renners. De Pyreneeën staan voor de deur, er is ruim 2300 kilometer afgelegd, dus als men hersteltijd nodig heeft moet men die nu pakken. Parijs is nog ver!


De derde Tourweek


Etappe 15: Perpignan-Andorra (178KM)

Volgend jaar terug in de ´echte´ Tour de France, nu alvast bij ons, finishen in dwergstaat Andorra. Vooral de slotklim naar Arcalis is een garantie voor spektakel. De laatste winnaar van een Touretappe op deze grond was de Fransman Brice Feillu, die ook in 2015 aan de start staat. Wie alvast een voorproefje wil komt begin september aan zijn trekken, Andorra is ook opgenomen in het etappeschema van de Vuelta a Espana 2015.

Etappe 16: Bagnères de Luchon - Pau (197KM)

In de tweede Tourweek van ons schema zit een Alpenrit van Mondane naar de Col du Glandon, die volgens ons in aanmerking komt voor de eretitel koninginnenrit. Het Pyreneeënequivalent is deze etappe tussen Bagnères de Luchon en Pau. Achtereenvolgens, de lange zijde van de Col de Perysourde (1e), de Col d'Aspin (1e), de Tourmalet (HC) en de Col d'Aubisque (HC) moeten worden bedwongen. Aankomen doet het peloton in één van de meest gekozen gaststeden van de Ronde, Pau. En niet zonder reden...

Etappe 17: Pau - Hautacam (147KM)

Deze etappe is een driedubbel eerbetoon. Allereerst aan de stad Pau om zijn plek in de Tourgeschiedenis. Daarnaast om een tweede maal de Tourmalet op te kunnen maar nu vanaf de andere zijde, de koninklijke berg verdient immers een dubbele opname in een parcours, zoals ook al eens met Alpe d'Huez werd gedaan. Tot slot klimmen de renners naar de top van Hautacam. Afgelopen jaar zat deze etappe nog in het schema en werd toen gewonnen door latere Tourwinnaar Vincenzo Nibali. Ook in 1996 betekende Hautacam een kers op de taart. Destijds won Bjarne Riis zowel de rit als de Tour de France.

Etappe 18: Toulouse - Bordeaux (160KM)

Een dag voor de vluchters en hopelijk een dag voor de Nederlanders. Hans Dekkers won er in 1952, Jan Nolten in 1953, Henk Faanhof in 1954, Wout Wagtmans in 1955, Jo de Roo in 1965, Gerben Karstens in 1976, Cees Priem in 1980, Bert Oosterbosch in 1983, Jean-Paul van Poppel in 1988, Rob Harmeling in 1992 en Servais Knaven in 2003. En dan is er ook nog een handvol Nederlandse etappezeges te tellen in ritten die van start gingen in Bordeaux.

Etappe 19: Tijdrit Bordeaux (48KM)

De laatste keer dat een tijdrit in en om Bordeaux werd gereden, in 2010, eindigden de laatste drie wereldkampioenen in deze discipline allen in de top tien, Bradley Wiggins pakte plek negen, Tony Martin plek twee en Fabian Cancellara won. Ook was er in de top tien van de daguitslag plaats voor maar liefst twee landgenoten, Koos Moerenhout (6) en Maarten Tsjallingii (8). In 1982 won Gerrie Kneteman een tijdrit die te vergelijken is met wat Sportpreview voor ogen heeft, in en om Bordeaux, maar dan nog eens tien kilometer langer.

Etappe 20: Orleans-Paris (169KM)

De laatste jaren heeft de Tour-organisatie zich er min of meer bij neergelegd dat etappe 20 slechts voor de volledigheid wordt afgewerkt. De rit is soms nog geen honderd kilometer lang. Sportpreview maakt hem iets langer en maakt van de gelegenheid gebruik om wat Parijse City Marketing te doen. We gaan langs Versailles, de Notre-Dame en de Seine naar de Champs-Elysees alwaar we op een koninklijke sprint rekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten